Klimaat en leefomgeving

Wat wij willen

  • Renteloze leningen voor renovaties, die eigenaars terugbetalen aan het tempo van hun besparingen op de energiefactuur 
  • Voldoende groen in alle buurten en bij grote bouwprojecten 
  • Bescherming van onze natuurgebieden, wandelparken en bossen 
  • Doorzetten van de aanleg van de Noord-Zuid, met aandacht voor informatie aan en inspraak van onze inwoners 
  • Een beter en uitgebreider openbaar vervoer 
  • Blijvende sluiting van het Remo-stort, een gezondheidsonderzoek bij de omwonenden en monitoring van de lucht- en bodemkwaliteit 
  • Een betaalbaar recyclagepark en goedkope huisvuilzakken

Achtergrond

Niet enkel voor het comfort van de bewoners, maar ook voor ons klimaat, is het renoveren van oude woningen nodig. Voor veel eigenaars is het financieel echter niet haalbaar om grondige renovaties door te voeren. We pleiten daarom voor de oprichting van een fonds dat de kosten voor isolatiewerken en energiebesparende renovaties voorschiet aan iedereen die dat wil. De lening wordt op termijn afgeschreven met het geld dat door die werken op de energiefactuur wordt bespaard. We introduceren op die manier het “renovatierecht” als antwoord op de asociale renovatieplicht. 

In alle buurten en bij grote bouwprojecten moet voldoende groene ruimte voorzien worden. Dit bevordert het welzijn van de mensen die er zullen wonen en geeft de natuur ook kansen in bebouwde zones. 

Onze talrijke natuurgebieden, wandelparken en bossen moeten maximaal beschermd worden. Samen met de organisaties die in Houthalen-Helchteren actief zijn op vlak van natuurbeheer en natuurbeleving, moet hier blijvend werk van gemaakt worden. 

Na tientallen jaren van discussies en studies, is eindelijk de aanleg van de Noord-Zuid werkelijk in zicht. De keuze voor het traject met de tunnel was de beste optie, waarbij waardevolle natuur wordt gespaard en de luchtkwaliteit voor de omwonenden het best kan gegarandeerd worden. Nu moet er alles aan gedaan worden om de werken zo snel mogelijk te doen starten. Gedurende heel het proces van de werken, moet het informeren van onze inwoners en het bieden van inspraakmogelijkheden de nodige aandacht krijgen. 

Dat het verkeer een enorme impact heeft op ons leefmilieu en ons klimaat, moeten we niet meer uitleggen. Hoe leggen we dan uit dat De Lijn onlangs nog zoveel bushaltes en lijnen heeft geschrapt of aanpassingen heeft gedaan die de reiziger amper of niet ten goede kwamen? Ook met een goede Noord-Zuidverbinding moeten we inzetten op het verminderen van het autoverkeer. Dat kan enkel door een goed uitgebouwd openbaar vervoer, waardoor we geen anderhalf uur meer op de bus moeten zitten voor een rit die met de auto nog geen half uur duurt. Niet alleen tijdens de piekuren, maar ook ‘s avonds en in de weekends. 

Het Remo-stort blijft tot nader order gesloten, dankzij de jarenlange protesten van de buurtbewoners. Het moet ook dicht blijven. De gezondheidsrisico’s verbonden aan dit terrein zijn enorm groot, ook nu het niet meer actief in gebruik is. We willen dan ook een diepgaand gezondheidsonderzoek laten uitvoeren bij de omwonenden en een monitoring van de bodem- en luchtkwaliteit in de omgeving. 

Voor al onze inwoners moeten we zorgen dat het recyclagepark en de aankoop van huisvuilzakken betaalbaar blijft. Op een verantwoorde manier van je afval afraken, zonder je hiervoor blauw te moeten betalen, is nodig als we sluikstorten willen voorkomen. Onze inwoners storen zich, terecht, aan het vele zwerfvuil in onze wijken. Daar mag dan ook meer toezicht op komen.